Hoe Adezz ontwikkelde naar marktleider

2023-01-04T13:26:30+01:00

“Maatwerk software bleek dé sleutel om
Adezz op te schalen en onder controle te houden.”

Luc van den Hurk, mede-eigenaar van Adezz.

Hoe Adezz ontwikkelde naar marktleider

Deze referentiecase trappen we zelf af. En dat doen we niet zomaar. Adezz is hét voorbeeld hoe je in 15 jaar marktleider in een branche wordt dankzij hyper-efficiente processen. Van klein beginnen met een duidelijke visie. Naar de grootste worden in Nederland en doorgroeien in Europa door de hele ‘flikkerse bende’, van het begin tot het eind, te automatiseren. Lees over vooroplopen. Ups en downs. En hoe wrijving glans maakt.

Lees de ervaringen van Luc van den Hurk, mede-eigenaar van Adezz.

Vertel eens Luc, wie is Adezz?

“De Adezz Group produceert een grote reeks gespecialiseerde producten voor de hovenier. Dat doen we via onze labels Adezz, Forno, One to sit, Dipott en Furns. Elke label heeft zijn eigen focus. Van plantenbakken, meubilair, buitenkeukens, trappen tot keerwanden. We maken kwalitatief hoogwaardige producten voor een zeer concurrerende prijs. We leveren standaard producten en maken maatwerk producten, hebben verschillende RAL kleuren en kunnen diverse accessoires toevoegen. Als klap op de vuurpijl garanderen we klanten de laagste prijs. Met die visie zijn we 15 jaar geleden begonnen.”

“KJ Software is de enige leverancier die ons in onze groei heeft weten te volgen”

Hemel en aarde in beweging brengen

Voor ondernemers zal het geen onbekende strategie zijn. Noem het kostenleiderschap of operational excellence. Streven om de goedkoopste te kunnen zijn door efficiënt te werken. Maar om dat te bereiken (en te overtreffen) hebben we hemel en aarde moeten bewegen. Intern. Maar ook bij onze leveranciers.

Onze samenwerking met KJ begon 15 jaar geleden. Achteraf gezien een bijzondere samenwerking. Het Veghelse ‘bedrijfje’.. is onze enige leverancier die ons in onze groei heeft weten te volgen. Ik weet nog dat Rob van Moorsel de eerste keer bij me langs kwam. Die kon heel simpel en plat vertellen wat ze voor ons konden bouwen en wat dat ons dat ging opleveren. Ik zag de meerwaarde meteen en we begonnen met de ontwikkeling van een order verwerkingssysteem.

“Je kunt de slimheid van sommige maatwerk modules
niet eens voorstellen”

Alles wat we bedachten kunnen ze maken

Daarna leerde ik Bart Kablau kennen. Net als Rob maakt Bart ook graag zaken simpel. Dat is hun kracht en daardoor gingen we als een raket. Al onze bedrijfsprocessen zijn geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan: CMS, dealerportaal, online maatwerk calculatie, voorraad systemen, geautomatiseerd facturatie en debiteurenbeheer, kortingsstaffels, geautomatiseerde uitleverplanning. Bedenk het en we hebben het.

Al kun je slimheid van sommige modules niet eens voorstellen. Hoe uniek dat is besefte we pas een paar jaar geleden toen we ons voor het eerst gingen focussen op Marketing & Sales. De grote bureaus uit Nederland sloten aan en toen we onze systemen lieten zien vielen de monden open. Ze hadden dit nog nooit gezien. Ook niet in andere sectoren of bij de grotere winkelketens in Nederland. Nooit. Die KJ-ers hebben écht iets verdomds unieks neergezet, dat wisten we helemaal niet.

Waar andere bedrijven druk zijn met orderverwerking, herinneringen, aanmaningen, planning, voorraden op pijl houden en ga zo maar door.. is dat bij ons geautomatiseerd. Hierdoor kunnen wij ons volledig focussen op Customer Support. Maar om alles geautomatiseerd te krijgen was het niet altijd koek en ei.

We zijn elkaar nooit uit het oog verloren

Omdat we allebei net begonnen en hard groeide liepen we tegen kinderziektes aan. De samenwerking werd toen loch, traag en omslachtig. Zelf werkte we toen erg adhoc. We riepen wat we wilden en gingen er van uit dat het meteen gemaakt kon worden.

Het is een hele reis geweest om dat op elkaar af te stemmen. We hebben wel eens lelijk tegen elkaar gedaan. Maar we zijn elkaar nooit uit het oog verloren. Zelf zijn we in die tijd een stuk professioneler geworden. Net als KJ. Zeker toen Sem, van KJ, in beeld kwam en professioneel ging meedenken.

Hij kwam vaker bij ons langs en we hebben samen intern heel wat processen verbetert, waardoor we de laatste 3 jaar echt elk jaar een flinke stap vooruit zijn gegaan in hoe we samenwerken. Op dat moment werd het écht een partnership.

Daar moet je wel mee om kunnen gaan

Een samenwerking met KJ raad ik iedereen aan. Al moet je er wel tegen kunnen. Het zijn alles behalve het stereotype ontwikkelaars. Ze zijn gezellig, maken schuine grappen en enorm benaderbaar. Tegelijkertijd zijn ze zijn goud-eerlijk. Een blad voor hun mond? Dat kennen ze niet. Een k*t idee, is een k*t idee. En als ze vinden dat het slimmer moet, pakken ze je vast en laten ze je niet meer los. In een samenwerking met KJ is geen plek voor middelmaat.

“De maatwerk software is goud waard.”

Luc van den Hurk, mede-eigenaar van Adezz.

Het bleek dé sleutel om Adezz op te schalen en onder controle te houden. Bij elk bedrijf groeit het personeel harder dan de omzet. Bij ons niet. Doordat we zo hard op onze software zijn blijven duwen groeien we hard in omzet en beperkt in personeel. En dat is fijn, want zie ze maar te vinden.

Ik wil elke KJ-er die hart en ziel in ons software pakket heeft gestoken bedanken. Er liggen mooie plannen en uitdagingen voor de komende jaren. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ook dat weer waarmaken. Ga zo door!

Overzichtelijk en slim Control Panel voor BSU

2023-01-04T09:51:20+01:00

“Dankzij de ‘Control Tower’ zijn de risico’s met één druk op de knop in beeld”

Thijs Jongkind, Eigenaar bij BSU.

Een Maatwerk Control Panel voor BSU

Voor BSU ontwikkelden we een Maatwerk Control Panel. Met deze nieuwe software tool brengt BSU, met één druk op de knop, afwijkingen op de Golden Image (en dus risico’s door aangepaste instellingen van een ICT-omgeving) bij opdrachtgevers in beeld. Super gaaf, want het bespaart gigantisch veel tijd. Een slimme oplossing en goede fundering voor de doorontwikkelingen die nog komen gaan. Lees hoe Thijs, eigenaar van BSU, het traject heeft ervaren.

Bestaande software kan dit niet controleren

Thijs vertelt: “Bij BSU beheren we Microsoft Tenants voor opdrachtgevers. Veiligheid en transparantie zijn belangrijke pijlers. De meest veilige instellingen noemen we de ‘Golden Image’. Alleen passen gebruikers in de loop van de tijd natuurlijk instellingen aan en dat brengt risico’s met zich mee.

Het in kaart brengen van deze risico’s kostte ons veel tijd. En de volgende dag? Dan was het overzicht niet meer up-to-date. Dat moest slimmer kunnen. Met BSU zochten we een Software Tool om de risico’s bij alle opdrachtgevers eenvoudig in beeld te brengen. Aan de ene kant zodat we zelf op elk moment een duidelijk overzicht hebben. Aan de andere kant om afwijkingen (en risico’s) met opdrachtgevers te delen en bespreken.

Er bleken geen tools in de markt die dit controleren. Dus zochten we naar een maatwerk softwareleverancier en kwamen we in contact met KJ Software.”

“Er zijn weinig woorden nodig om te maken wat we willen”

Gesprekken voeren met verschillende softwareleveranciers

We maakten een afspraak met Bart Kablau. Als je Bart kent, weet je hoe hij is: lekker no-nonsens. Bij BSU vinden we dat prettig. Vriendelijk én tegelijkertijd zeggen waar het op staat. Alleen uiteindelijk draait het natuurlijk maar om één ding: de software die je levert.

Daar heeft Bart ons niet in teleurgesteld. De kennis in de organisatie bij KJ is bijzonder hoog. Er zijn weinig woorden nodig om te maken wat we willen. We waren echt aangenaam verrast. Voordat je zo’n traject start, ben je toch bang dat je de programmeur op sleeptouw moet nemen. Dat was absoluut niet het geval. Programmeurs kwamen in de ontwikkelfases juist met toevoegingen.

“Met verbeteringen kwamen Thomas en Dominique
zelf, daar maakten ze écht het verschil.”

Een vloeiende samenwerking tijdens de ontwikkeling

In de ontwikkelfase kwamen we in contact met Sem, Thomas en Dominique. Stap-voor-stap was het motto. Strakke processen. Snel schakelen. Veel en fijn contact. Het was in de ontwikkelfase het recept voor een vloeiende samenwerking. Met verbeteringen kwamen Thomas en Dominique zelf. Groot en klein. Ze begrepen de kern van onze uitdaging. Daar maakten ze voor ons echt het verschil.

In de staging fase konden we zelf aan de bak. Flink testen, zonder dat we wat kapot konden maken. Daardoor haalden we voor de livegang alle foutjes eruit. Ook in deze fase staan de KJ-ers direct klaar en gaan ze net zo lang door tot de problematieken eruit zijn. Als er een echt probleem is, weet je wat je aan partnership hebt. Uit ervaring weet ik nu: bij KJ Software werken ze door tot het is opgelost.

De livegang verliep daardoor soepel. Geen verrassingen. Het was precies wat we verwachtten.

“We zijn hartstikke blij met de ontwikkeling van de Control Tower”

Thijs Jongkind, Eigenaar bij BSU.

Met één druk op de knop hebben we nu alle risico’s van alle opdrachtgevers in beeld. Daarmee kunnen we onze opdrachtgevers verzekeren van een veilige werkomgeving en besparen we veel tijd. We zijn ondertussen het volgende element aan de Control Tower aan het toevoegen. De ideeën die daarop volgen, liggen ook al op de plank. Alleen volgen we natuurlijk het motto; stap-voor-stap.

Thijs en BSU, bedankt voor de fijne samenwerking. Een mooie start van onze samenwerking voor de komende jaren. Wij hebben enorm veel zin in.

Portalen met koppelingen voor Van Wanrooij Bouw

2023-01-04T10:03:09+01:00

“We profiteren nu meer dan ooit van 8 jaar

doorontwikkelen van maatwerk software met KJ”

Frank Schoones, Online Strateeg bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling.

Samen ontwikkelen aan de toekomst

Als je graag vooruit kijkt, vergeet je soms terug te blikken. Zo bleek het alweer 8 jaar geleden dat we voor het eerst met Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling in contact kwamen. Nu we samen met Frank Schoones (Van Wanrooij) in de achteruitkijkspiegel kijken, zien we het resultaat van stap voor stap doorontwikkelen van Maatwerk Software. Gaaf!

Niet alleen ideeën bedenken.. maar aanpakken en starten met ontwikkelen. Dat past goed bij de mentaliteit van Van Wanrooij, toch Frank?

Frank vertelt:

“Ja, dat klopt helemaal. Ik moest even goed nadenken waar de samenwerking tussen Van Wanrooij en KJ Software precies is begonnen. Ik weet dat we in die tijd ook een traject met Salesforce hadden lopen. Maar daar bleek dat we de organisatie aan het systeem moesten gaan aanpassen. Dat was niet wat we zochten.”

“We verzetten dankzij onze maatwerk software met heel weinig mensen bergen met werk.”

De aftrap van het ‘Nieuwbouwportaal’

Het begon allemaal met het ontwikkelen van het ‘Nieuwbouwportaal’. Dit was in eerste instantie een lead management systeem met als doel de verkoop centraal bij te houden. In die tijd liepen de verkopen via makelaars en waren we afhankelijk van de input die zij aan ons gaven.

Je kunt je voorstellen dat je dan regelmatig in het duister tast. Terwijl je juist precies wilt weten hoe het ervoor staat. Dan kun je anticiperen met de campagnes die je hebt lopen. Maar niet alleen dat, het ‘Nieuwbouwportaal’ gaf ons ook een beter inzicht op andere vlakken. Data bleek echt ‘king’ te zijn. Op projectniveau, makelaarsniveau.. we kregen ineens zoveel inzicht. Zeker in de doorontwikkeling van het systeem in de jaren die volgden.

“Bij KJ denken ze altijd een stap vooruit & uitdagingen pakken ze écht slim aan.”

De samenwerking tussen van Wanrooij en KJ

“Zonder in detail te treden was het ‘Nieuwbouwportaal’ vanaf het eerste moment écht een slimme tool. Zo hebben we de samenwerking met KJ de afgelopen 8 jaar ook ervaren. Slimme gasten (m/v) die met goede oplossingen komen, die ze ook nog kunnen realiseren.

Natuurlijk zijn er in een samenwerking van 8 jaar ups & downs. Maar in welke situatie dan ook werd het met een open vizier opgelost. Juist dat is belangrijk in een samenwerking voor de lange termijn. KJ heeft zich de afgelopen jaren ook ontwikkeld tot een stabiele professionele organisatie. Dat werkt heel prettig. Ze denken altijd een stap vooruit en zo kwamen we op de volgende verbeterslag.

De doorontwikkeling van het ‘Nieuwbouwportaal’

In deze fase gingen we aan de slag met automatiseren. Zo ontwikkelde KJ een ‘vraag en antwoord module’, zodat alle vragen en antwoorden op een centrale plek te vinden zijn. Een ‘documenten module’ waarin altijd de laatste versie van documenten in te zien waren. Een ‘contract module’ waarmee we met een paar drukken op de knop overeenkomsten kunnen genereren en ondertekenen. En als klap op de vuurpijl een ‘inschrijving en toewijzing module’. Daarmee kunnen we uit duizenden inschrijvingen de juiste bouwnummers aan de juiste kandidaten toewijzen.

Het portaal bespaart ons nog steeds élke dag zoveel tijd.Het maakt ons werk letterlijk leuker. En het grote voordeel van maatwerk software is dat je alles met elkaar kunt koppelen.

Koppelingen tussen alle systemen

De centrale database werd het centrum van al onze mutaties. KJ koppelde ons nieuwe ERP-pakket, maakte de koppeling met het Kopersbegeleidingportaal, koppelde met Van Wanrooij Keuken Tegels & Sanitair, ontwikkelde een koppeling met het CMS en er kwam een koppeling bij het digitaal ondertekenen. Alles wat we bedachten, konden ze maken. Dat werkt heel prettig.

De koppelingen besparen ons enorm veel tijd. Waar we voorheen op elke plek mutaties handmatig moesten doorvoeren, gebeurt dit nu automatisch. Daarmee is altijd de juiste informatie op de juiste plek. Het geeft enorm veel duidelijkheid waardoor er niets tussen wal en schip blijft liggen en we op die manier met weinig mensen bergen werk kunnen verzetten.

Mede door de ontwikkeling van andere portalen en modules van KJ natuurlijk. Het Kopersbegeleidingportaal en het Keuken, Tegen en Badkamer portaal zijn bijvoorbeeld ook volledig door KJ ontwikkeld. Maar laten we dat de volgende keer toelichten.

“Dankzij de software hebben we de stappen kunnen zetten die we voor ogen hadden. “

Frank Schoones, Online Strateeg bij Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling.

Samengevat kunnen we dankzij onze maatwerk software met heel weinig mensen heel veel werk verzetten. Dat maakt het werk makkelijker en leuker. Ondertussen kijken we samen vooruit. Want ideeën om het werk nog slimmer en leuker te maken zijn er nog genoeg. Het digitaliseren van het klantproces is de volgende stap.. dus daarover later meer.

We bedanken Frank en Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling voor de fijne samenwerking van de afgelopen 8 jaar en kijken met veel vertrouwen naar de toekomst.

Ga naar de bovenkant